Film-Still

Opdracht

Wij kregen als opdracht om een film-still te maken. Deze film-still moest geïnspireerd zijn op Cindy Sherman en daarom kregen wij de taak om ons eerst in haar te verdiepen. Hierna gingen wij aan de slag met een fotocamera en maakten wij verschillende foto's, waarin wij verschillende personages speelden. In mijn geval was dit een scheikundige, toerist en een hardloopster. Hieruit werd de meest geschikte foto gekozen om uit te werken: de hardloopster. Deze foto bewerkten wij in Photoshop en schetsten wij later de bewerkte versie op een stevig A4 blad. Vervolgens hebben wij de schets met verf in grijstinten uitgewerkt. Dit, met gebruik van een expressieve schilderstoets.

Cindy Sherman

Cindy Sherman is een Amerikaanse kunstenares die op 19 januari 1954 te wereld kwam in Glen Ridge, New Jersey. Ze groeide op in Long Island, wat ligt in New York. Na schilderskunst te hebben gestudeerd aan de State University Collegein Buffalo, kwam zij er al gauw achter dat schilderen niet haar grote passie was. Zij ging zich richten op fotografie.

Wat zo bijzonder is aan Sherman haar fotografie, is dat zij tegelijkertijd de fotograaf én het model is. Niet altijd is zij in het portret te herkennen, wat komt door haar gedaanteverwisselingen. Volgens Sherman kan je daarom haar foto's geen zelfportret noemen. Zij gaat haar eigen persoonlijkheid uit de weg en ''kruipt'' elke keer opnieuw in een andere gedaante. Dit wordt ook wel een film-still genoemd. In het begin zijn de types vrij standaard, zoals een huisvrouw of secretaresse. Vanaf 1990 begint zij ook met het uitvoeren van legendarische figuren, zowel vrouwen als mannen. Deze komen (vooral) uit de klassieke schilderskunst.

Haar bedoelingen met de foto hebben twee kanten. Aan de ene kant laat zij zien dat er een clichébeeld over de vrouw bestaat waaraan zij ook aan moet voldoen. Aan de andere kant probeert zij duidelijk te maken dat iedereen in het leven een rol speelt. Bij onze gezichten ontbreekt namelijk een authentiek karakter.

Gemaakte keuzes

Bij de compositie van de foto heb ik gelet op het personage in verhouding met de achtergrond. De personage is in een centrale compositie opgesteld en is scherper dan de achtergrond. Doordat de achtergrond alleen bestaat uit een weg met een grasachtig landschap, gaat alle aandacht naar het personage. Door de combinatie van de weg met de houding, en de gezichtsuitdrukking van het personage, wordt duidelijk dat het om een hardloopster gaat. Deze houding zorgt ook voor beweging in de foto. Het licht-donkercontrast draagt hier ook zijn steentje aan bij, doordat dit meer diepte aan het personage geeft. Door het pijnzende gezicht krijgt de foto een bepaalde lading, dat past bij het typetje. Hierdoor gaat men ook langer naar de foto kijken.

Bij het uitwerken van de foto heb ik vooral gelet op de manier van schilderen. Door het gebruik van een expressieve schilderstoets moest het idee gewekt worden alsof het een momentopname was. Dit past namelijk bij iemand die hardloopt, want diegene zal niet stilstaan. Verder moest zich in het schilderij een duidelijk licht-donkercontrast bevinden, wat je vooral terugziet in het t-shirt.

Foto's met toelichting

1. Foto van het typetje: een scheikundige

2. Foto van het typetje: een toerist

3. Foto van het typetje: een hardloopster

4. De foto wordt uitgewerkt in vorm van een schets

5. Achtergrond en onderkant van het t-shirt is geschilderd

6. Eindresultaat

~Esmée

Maak een gratis website Webnode